fredag 14 september 2007

Hemma igen!

Nu har vi varit hemma en vecka från sjukhuset och Skruttan mår bättre för varje dag som går. Det är så skönt att slippa ta hand om spyor och framför allt se henne spy. Det har varit jätte jobbigt för henne att spy även om det gick lättare för henne på slutet, hon vande sig.
Det svåra nu är att hon inte ska äta någon fast föda och hur lätt är det när jag och sambon ska äta. Hon sitter och tittar på oss och frågar snällt genom att säga "mamma" och tittar på mig med snälla ögon. Det funkar inte att säga nej hela tiden så hon får smaka lite av oss men vi försöker att ge henne sådant som är lättsmält. Vi försöker även att äta middag efter hon har gått och lagt sig så slipper hon se oss äta. Hon får just nu 150 ml Neocate av oss 5 ggr om dagen. Det är en skonsam välling som är ungefär som bröstmjölk men hon gillar inte att äta den själv så vi ger henne den i sin sond. Det funkar bra men det ska bli skönt när vi slipper ge henne detta och att hon kan äta något själv som hon gillar.
Skruttan får även Tpn fortfarande men endast ca 360ml. Hemsjukvården kommer vid 18 tiden varje dag och sen vid 23 och kopplar bort droppet. Det är skönt att hon slipper dropp hela natten. Sen när hon vaknar på natten kan hon ligga mellan mig och sambon. Förut med droppställning var hon tvungen att ligga på ena kanten av våran säng så vi la en del kuddar under våran madrassen så hon inte skulle ramla ur sängen. Detta gjorde att hon tog en del plats och sambon fick sova på soffan medan jag sov med skruttan i våran säng. Hon sover mycket lugnare nära oss men vi sover nog bäst när hon sover bra i sin säng. Men men så är det ju att ha barn de kommer till en i sängen, det är bara så. Jag tycker det är ganska mysigt också att hon ligger nära.
Vi får se vad läkarna säger på måndag kanske slipper hon få med Tpn om vi höjer Neocaten det vore skönt att slippa den. Vi får vänta och se hur det går med retentioner före vi ger Neocate kommer det för mycket ret så klarar hon inte att få mycket i magen. Vi avvaktar och ser.
Nu ska jag lägga mig, hemsjukvården var här alldeles nyss så nu kan man knoppa för natten.

Inga kommentarer: