fredag 31 juli 2009

Nu är han här.


Nu har han kommit våran lilla son på 3540g och 52cm.

Här hemma är det fullt upp med lillebror som vi kallar honom. Vi har inte 100 bestämt namn än men det lutar åt Oliwer troligen med w. Men vi har ju 3 månader på oss att bestämma så vi kanske hinner ändra oss.

Det hela började 01:30 den 23 juli med kraftig mensvärk och värkar. Jag vaknade av detta och kunde inte somna om, så jag gick upp för att se om det skulle avta. Men det gjorde det inte utan jag började klocka värkarna med varktimer.se. Ringde förlossningen bara för att rådfråga om förvärkar och värkar eftersom jag har haft så mkt sd och förvärkar. Hon tyckte jag skulle duscha och sen vila mkt och sen se om värkarna blev mer regelbundna.
Resten av familjen vaknade och undrade vad som hände. Fick säga till dem att gå tillbaka till sängs för speciellt Johan behövde vara utvilad tänkte jag om detta var på G på allvar.
Låg sedan i soffan efter ha duschat och klockade värkarna. Försökte vila mellan värkarna så gott det gick.
Vid 7 tiden väckte jag Johan och sa att det var dags att ringa farfar som skulle sitta barnvakt. Nu var det ca 6 min mellan värkarna.
Vid 8 tiden kom farfar och värkarna kom ca var 4-5 min och ibland även var 3:e. Lite oregelbundet men de började kännas mer och kom ofta så vi åkte in och det tyckte hon på förlossningen också att vi skulle komma in.
Var in vid ca 8:30. Fick ett fl-rum och det sattes CTG på mig och den fick gå i ca 40 min. Sen kollade hon hur öppen jag var och jag var bara öppen 3 cm vid 10 tiden. Trodde nästan att vi skulle få åka hem igen. Men eftersom jag fött innan så kan det gå fort sa min BM.
Vid 10:20 fick jag lägga mig i ett varmt bad och det var skönt. Duschade varmt vatten på magen vid varje värk och tyckte det var ok att ligga där i nästan 1 timma. Sen började jag bli sugen på smörgås och gick upp. Men hann bara in i rummet och sätta på mig skjortan så kom en jätte värk och jag hann tänka hur i hela världen ska jag klara av denna värken. Sen sa det smack och vattnet gick. En sån häftig upplevelse allt det onda försvann under några minuter och jag vart blött och hela golvet. :-)
Sen satte förlossningen igång. Nu var jag öppen 6cm vid 11:30 och jag börjar använda lustgasen för nu började det göra skitont. Fick så ont i benen försökte att slappna av men det gjorde så ont i benen att jag inte klarade av att stå länge. Fick pröva olika ställningar.
Började känna ett starkt tryck mot ändtarmen vid ca: 12:30. Men var bara öppen 8cm. Sen gick det fort, ville börja krysta och frågade BM om jag var öppen och det var jag. GUD så skönt tänkte jag för jag visste inte hur många fler av dessa onda värkar jag skulle klara.
Men nu kunde jag krysta ut bebisen och nu fick jag nya krafter. Så med 3 krystvärkar var han ute. Helt underbart och jag var så glad att tårarna rann.
Johan sa det är en pojke innan jag hade ens fått upp honom på magen. Gissa om det var en stolt pappa. Det hade han varit om det var en tjej också såklart men han har hela tiden sagt att det är en pojke.
Jag fick upp honom på bröstet och han var självklart det allra finaste. Vilken känsla det är att föda fram ett barn, helt fantastiskt.

Nu hemma så ammas det för fullt han är 1 v gammal redan och mjölken produceras för fullt. Han försöker att äta så mycket som möjligt och ibland gör jag inget annat än att ammar honom i flera timmar tills han slutar att leta efter mina bröst. Annars när han är nöjd så sover han mycket eller ligger vaken lite och tittar på oss andra.

Sibylla är så stolt och vill pussa på sin lillebror hela tiden. Hon håller i honom och pratar med honom. Hon har varit så snäll sen han kom och inte varit trotsig alls. Men jag antar att det kommer ett bakslag om några veckor då jag är själv hemma och ingen kan leka med henne hela tiden.

Inga kommentarer: