söndag 19 augusti 2007

Isolering, jätte tråkigt!

av Billan27 @ 18:55

I onsdags vid lunch kom sambon till sjukhuset han skulle stanna denna natten trodde vi. Men efter lite lunch mådde han pyton och frös och blev jätte trött. Det var bara att skicka hem honom.
S vart också konstig i magen världens diarré och på kvällen och natten spydde hon upp det hon fick i sin peg. Hon hade feber och ville inte äta så vi gav välling blandat med Nutrini. Hon började hosta och sen kom allt upp. Så det var bara att ringa in nattpersonalen för sanering. Hon gillar inte spypåsarna som jag alltid försöker att samla upp det mesta i,hon blir skitförbannad när jag sätter den under munnen.
Det gick några timmar så var det dags igen att ge mat i pegen, märkte efter ett tag att hon började att skruva på sig. Nu i efterhand så skulle jag nog bara ha slutat ge henne då, men det gjorde jag inte och allt kom upp igen. Fick larma på personalen, de fick sanera en gång till. Sen vart det inge mer mat i pegen för denna natten.
Morgonen där på fick vi en röd triangel på våran dörr och vi fick inte gå ut ur rummet. Jag kunde gå ut och gå om jag ville men fick inte vistas ute på avdelningen mer än att gå ut. Det var tufft för hemma låg sambon magsjuka och var inte alls pigg. Jag fick ta hand om S hela tiden. Efter ett pratat med min kontaktsjuksköterska brast det när ena sjuksköterskan kom in efteråt och sa att jag kan be om hjälp. Man försöker att vara stark men när någon frågar hur man mår och klarar av att ta allt ansvar för sin dotter 24 timmar i ett litet rum. Då inser man att man inte mår så bra och är jävligt trött rent ut sagt. Jag fick en sjuksköterska att passa S, så jag gick ut på en promenad sen passade jag på att ta en dusch också. Det var jätte skönt att få komma ut och få frisk luft efter ha suttit instängd i 24 timmar.
Det togs en prov på S avföring på torsdagkvällen för att se om hennes magsjuka var mycket smittsam.
På fredagen hade S feber lagt sig och hon mådde bättre men var fortfarande trött. Jag hade besök av svärfar och eftersom min sambo var dålig kunde han inte komma med min plånbok som jag hade glömt hemma så jag fick låna pengar av svärfar till mat. Tog en promenad efter lunch för att köpa mat, S blev passad av en undersköterka. På fredagseftermiddagen kom svaret angående avföringen den var inget farligt virus så vi blev frisläppta Tänk vad skönt att få komma ut och leka i lekhörnan med S samt att bara gå runt på avdelningen en sväng. S och jag tog en promenad på kvällen till en lekplats i närheten det var så mysigt att få komma ut i det fina vädret.
Vi var tvungna att stanna kvar på sjukhuset för S skulle fortsätta att få antibiotika 3 ggr om dagen.
Sambon mådde bättre under lördagen så han kom och hämtade oss för vi fick komma hem på permission några timmar. Men sen på kvällen mådde han inte bra igen. S och jag åkte tillbaka till sjukhuset så fick han vila för han skulle jobba på söndagen.
Söndagen kom och vi fick åka hem på permis hela dagen skulle vara tillbaka 20:00. S sov i 3 timmar hemma så jag fick lite tid att städa upp efter sambons magsjuke dagar hemma. Sen kom svär föräldrarna på besök. Jag klippte gräsmattan, svärfar tog upp maskrosor och svärmor passade S. S var väldigt trött idag orkade inte mycket men har varit feberfri nu i 3 dagar.
Imorgon måndag ska hon opereras eftersom hennes ena CVk har kommit fel så det ska rättas till eller sättas en ny. jag hoppas att de kan sätta det i samma hål så hon slipper mer hål som blir ärr i framtiden. Känns inte så skoj eftersom hon redan har 5 hål, 2 som redan är ärr.

Inga kommentarer: